Ajankohtaista

Super on jättänyt työnantajalle eriävän mielipiteen/kannaoton, kohdennetusta koronakertaerän maksusta.

Pöytäkirjan liite Kokous 24.02.2023

Valmiuslain aikaisiin erityisolosuhteisiin liittyvä SOTE-sopimuksen henkilöstölle

maksettava kertapalkkio.

SuPer järjestön kannanotto.

SuPer:n on esittänyt työnantajalle HVA henkilöstön SOTE-sopimuksen osalta kenelle kerta korvaus tulisi mm. kohdennetaan seuraavasti:

Erikoissairaanhoidossa:

Ensihoidon työntekijät.Yhteispäivystyksen työntekijät sisältäen covid näytteenottajat ja siirretyt työntekijät ja Päivystysosasto.

Kliininen kemia ja mikrobiologian työntekijät. Tehostetun valvonnan ja teho-osaston sekä sydäntutkimusyksikön työntekijät ja siirretyt työntekijät.

Leikkausosaston työntekijät sisältäen heräämö ja leiko. Vastasyntyneiden teho-osaston työntekijät.

Kohorttiosaston ja pandemiaosaston työntekijät sekä siirretyt työntekijät.

Synnytyssalin työntekijät. Radiologian työntekijät

Fysiatrian ja kuntoutuksen työntekijät, jotka työskennelleet ko. yksiköissä.

Perusterveyden huolto:

Kotihoidon palvelut, sisältää kotihoidon, kotipalvelun ja kotisairaanhoidon. Kotihoidon palveluissa on syytä muistaa, ettei se rajoitu pelkästään vanhuksiin, vaan sen tulee kattaa myös kaikki kotihoidon palvelumuodot.

Vanhusten tehostettu palveluasuminen. Koronakirjauksen tulisi kattaa myös vanhusten palveluasuminen (vanhamuotoinen palvelutalo), jotka tulee sisällyttää kertapalkkion saajiin.

Koronanäytteenottajat: Koronanäytteenottajat osallistuivat ensilinjassa koronatapausten hoitoon.

Koronakohorttiosastot: Koronakohorttiosastoilla on oltu suoraan kontaktissa koronaan sairastuneiden asiakkaiden kanssa. Kohorttiosastot olivat elintärkeitä toimintoja, joilla pystyttiin vähentämään erikoissairaanhoidon kuormitusta. Työntekijöiden tekemä työ oli välttämätöntä työtä yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Kohorttiosastoja perustettiin terveyskeskuksiin, koska sairaaloiden kapasiteetti oli ylikuormittunutta. Tästä syystä myös terveyskeskuksiin avattiin kohorttiosastoja. TK: vuode osastot olivat aika ajoin täynnä korona ja muista infektio potilaista siinä määrin että ne eivät ottaneet vastaan potilaita erikoissairaanhoidosta.

Vammaisten tehostettu palveluasuminen ja vammaisten palveluasuminen: Nämä toiminnot eivät perusluonteeltaan eroa vanhusten vastaavista palveluista. Molemmissa toiminnoissa kohdattiin koronaa ja hoidettiin koronaan sairastuneita asiakkaita. Eettinen kuormitus oli vahva. Vedotaan työn hyvin samankaltaiseen luonteeseen.

Mielenterveys ja päihdepuoli: Mielenterveys ja päihdepuolella on myös samaan tapaan erilaisia toimintapaikkoja niin laitoshoitoa- kuin kevyempää tukiasuntoa. Samalla tavalla myös näissä kohdattiin koronaa kuin vanhus- ja vammaispuolella.

Kokouksessa työnantaja on antanut omat esityksensä sillä perusteella mitä aikaisemmista Etelä-Pohjanmaan organisaatioista on tullut tietoon.

Suomen Lähi-ja Perushoitaja liiton edustajana ja neuvottelijana en voi täysin olla tyytyväinen työnantajan esitykseen niin erikoissairaanhoidon kuin perusterveydenhuollon osalta. Erikoissairaanhoidossa oli jätetty pois tärkeitä yksiköitä mm. A 32, joka jouduttiin avaamaan koska A 31 täyttyi koronapotilaista.

Perusterveydenhuollon puolella vammaisten hoito ja palvelut sekä mielenterveyspalvelut jätettäisiin  kokonaan kertakorvauksen ulkopuolelle tässä työnantajan esityksessä.

SuPerin neuvottelijana pyydän että pöytäkirjaan kirjataan ammattijärjestömme nimissä eriävä mielipide kertakorvauksen saajista ja kohteista. Lisäksi työnantaja on luvannut toimittaa listaukset kertakorvauksen saajista.

Ystävällisesti

SuPer Pääluottamusmies Merja Puuskamäki